Midden Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ilse Mosselman - WaarBenJij.nu Midden Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ilse Mosselman - WaarBenJij.nu

Midden Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Ilse

14 November 2016 | Vietnam, Hanoi

Ondertussen zit ik weer in de nachtbus opweg naar Hanoi. Een reis van 13 uur, oftewel tijd zat om weer een blog te schrijven in dit hotel op wielen.

Hoi An was, zoals iedereen al zei, een super leuk stadje! Uiteindelijk ben ik er 5 nachten gebleven, het langste op een plek tot nu toe. Ik begon in een hostel die mij werd aangeraden maar ik ben ik na een nacht met piepende bandjes weg gegaan. Het dronken Engelsen gehalte was mij iets te hoog daar. 's Ochtends om 8 uur (ja serieus) werden de eerste bierflesjes al open geplopt en rond 2 uur smiddags kon je de eerste Engelsen al niet meer verstaan vanwege hun spraak met dubbele tong. Ik hou van een biertje, maar dit ging toch ver... Mijn nieuwe hostel was heel leuk en daar waren ook super leuke mensen. Met hen heb ik als keurige toerist de eerste dag alle highlights bekeken van de stad. Je zag veel Chinese en Japanse invloeden terug in de bouwstijl van de gebouwen, met de Japanse brug als een van de meest toeristische plekjes. Voor de rest was heel de oude stad met lampionnen versierd die er savonds voor zorgden dat alles prachtig verlicht was. Een avond zijn we ook naar een "water puppet" show gegaan. Dit is helemaal Hot en happening in Vietnam en hoort echt bij de cultuur. Ik moet zeggen, het was apart. Het was een klein podiumpje in het water waar 11 kleine verhaaltje met poppen werden uitgebeeld. Verhaaltjes die iets over de cultuur moesten vertellen. Van sommige stukjes snapten we helemaal niets, andere waren wat duidelijker. Het was wel een beleving en best knap hoe de 8 mensen achter de podium de poppen bespeelden. Na afloop moesten we allemaal wel lachen, erg leuk om het te hebben gezien maar wel eem vreemde voorstelling. Tijdens de rest van de dagen stond vooral eten, koffie drinken, winkelen, nog meer eten en naar het strand gaan centraal: geweldige dagen dus. Een lunch gerecht wat populair (en heerlijk) is in Hoi An is Banh Mi. Dit is een broodje met salade en een aantal soorten vlees. Wat voor vlees het precies was weet ik niet, en dat is misschien maar goed ook, maar de smaak was geweldig. Elke dag at ik er minimaal een, stuk voor stuk geweldig. Waar Hoi An verder bekend om staat zijn de winkeltjes die kleding op maat maken. Ik was eigenlijk niet van plan om iets te laten maken aangezien ik niet weet met welke maat ik straks terug kom na 4 maanden Oostenrijk (na veel schnitzels, bier en après-ski) maar uiteindelijk heb ik toch een heel leuk jurkje laten maken. Een op maat gemaakt jurkje voor 22 euro kan niemand weerstaan toch?!

Na Hoi An stond Hue op de planning. Dit heb ik op de scooter gedaan over de Hai Van Pass. Deze tocht is bekend van Top Gear en schijnt een van de tofste routes van Vietnam te zijn op een motor/scooter. Al had ik eerder in Indonesië ook al een scooter gehuurd, was dit toch wel spannend met al die wegpiraten hier in Vietnam. Maar met een groepje van vijf ging het uiteindelijk prima. In de stad was het nog even druk en een chaos is het verkeer. Er zijn geen regels hier lijkt het wel, iedereen doet maar wat en diegene die het hardst rijdt krijgt voorrang. Ook toeteren schijnt hier heel belangrijk te zijn want dat doet namelijk iedereen. Je toetert als je iemand voorbij wilt, als iemand je voorbij komt, als je iemand over de weg aan ziet komen of gewoon omdat je mee wilt toeteren. Dit lukte me al snel, voordat ik iemand voorbij ging (ja ook ik haalde mensen in) toeterde ik en meestal reageerden mensen wel zodat ze aan de kant gingen. Verder zaten we op scooters van 125 cc dus het was niet ongewoon dat je auto's en bussen inhaalden, toch vreemd op een scootertje. Eenmaal buiten de stad was het een stuk rustiger en de Hai Van Pass leidden ons door de meest prachtige landschappen en uitzichtpunten. Toen ik na 2 uur moest tanken (lees: een oud vrouwtje die een aantal petflessen benzine met een trechter in de scooter gooit) kregen we een van de scooters niet meer aan de praat. Gelukkig reed er net een monteur voorbij die ons wilden helpen. De hele scooter werd uit elkaar gehaald en allerlei draadjes die al met ducktape aan elkaar zaten werden nog beter vast geknutseld. Na 3 kwartier werkten hij weer en gingen deze mensen terug naar Hoi An. Met zijn drieën gingen we verder over de Hai Van Pass. Onderweg kwamen we vaak koeien tegen die op de weg stonden of een groep geiten die aan de wandel waren, erg grappig om te zien. Onderweg hebben we alleen maar zon gehad wat de uitzichten nog mooier maakten. Ook waren de wegen goed aangelegd wat het scooteren wat makkelijker maakten. Na een rit van 7 uur (inclusief heel veel foto stops, lunch, wachten voor overstekend wild en de scooter reparatie) kwamen we aan in Hue. Hier was het verkeer helemaal een chaos, maar aan de andere kant leek het wel een georganiseerde chaos want alles ging uiteindelijk goed op de weg.

In Hue hadden we een heerlijk hotel met zijn 3e waar we even konden uitrusten van de tocht. We kregen de familie kamer met alle 3 een kingsize bed en dat voor maar 8 euro p.p.p.n. Na een heerlijke nacht en geweldig ontbijt zijn we naar de Citadel gegaan, de oude binnenstad. Dit was werkelijkwaar een museum waar je doorheen liep. Bijna alles van de stad was weg gebombardeerd tijdens de oorlog maar veel was weer opnieuw opgebouwd. Hier hebben we een aantal uur rondgelopen. Voor de rest was er weinig in Hue te zien dus hebben we verder aan het zwembad gelegen en uiteraard weer veel gegeten.

Nu ben ik dus opweg naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam sinds het einde van de Vietnamoorlog (1976). Het is een tocht van 13 uur in de bus. Voor mij is dat prima want met mijn 1.67 lengte pas ik precies in de naar Aziatisch formaat gemaakte bedjes. Mijn lange mannelijke reisgenootjes zullen een wat zwaardere nacht hebben aangezien zij dubbelgevouwen de reis door moeten zien te komen!

Ondertussen hoor ik dat sinterklaas weer in het land is en dat de temperatuur in NL flink gedaald is! Iets goeds en iets minder goeds om te horen. Oja en uiteraard Max Verstappen die als 3e is geëindigd. Ik kreeg hier een heel verslag van een trotse hagenees over de race, het zal wel een groot ding zijn geweest in Nederland.

Ik ga nu lekker slapen, fijne dag nog daar!

  • 14 November 2016 - 16:04

    Jopie:

    Weer een verslag wat zeer de moeite waard was om te lezen. Eigenlijk wel goed, dat je dit zo bij houdt want het zou teveel zijn om te vertellen als je thuis komt en zo blijven we van alles op de hoogte. Wij hoeven jou ook niets meer te vertellen, je blijft aardig op de hoogte van de actualiteiten. Geniet nog van je laatste weekjes in Azië en vooral van de lekkere temperatuur, heel wat beter dan hier. Groetjes.

  • 16 November 2016 - 22:42

    Arjan:

    Heej Ilsje, super verslag. Wat superstoer dat je op zo'n scooter door de drukte daar hebt gereden. M'n collega's wilden het in eerste instantie niet geloven maar toen ik de foto's liet zien vonden ze het toch ook wel heel stoer, dat ze dat durft zeiden ze, en die komen er dan nogwel vandaan. Het klinkt alsof je het heel erg naar je zin hebt. Nog maar anderhalve week en dan ben je weer terug, ik kijk er al naar uit om je verhalen in levende lijve te mogen aanhoren! Geniet nog lekker van de laatste dagen daar!

    Groetjes, je broertje

  • 21 November 2016 - 12:32

    Davina:

    Hee Ilse,

    Heel leuk om via deze blog te lezen welke avonturen je allemaal beleefd. Wat een ontzettend mooie ervaring is dit voor je! Ben wel een beetje jaloers hoor! Die mooie culturen en natuur.
    Geniet nog maar lekker van de laatste dagen! Zeker ook van het weer, want hier in Nederland is het inderdaad niet al te best..

    Groetjes,
    Davina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 14 Sept. 2016
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 8184

Voorgaande reizen:

07 September 2016 - 26 November 2016

Zuid-oost Azië

Landen bezocht: