Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Ilse Mosselman - WaarBenJij.nu Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Ilse Mosselman - WaarBenJij.nu

Gili Trawangan

Blijf op de hoogte en volg Ilse

27 September 2016 | Indonesië, Gili Trawangan

Op Gili Trawangan (een klein eilandje boven Lombok) hebben we 3 nachten geslapen in een leuk hotel waar we onze eigen bungalow hadden met een balkonnetje waar we elke ochtend het ontbijt op kregen. De eigenaar Jack was heel aardig en kon ons met alles helpen. Dat hij werkelijk alles bedoelde werd al duidelijk bij aankomst toen hij het had over de prachtige sunset. Dit zou namelijk nog mooier zijn als je "magic mushrooms" nam, en die konden we zonder problemen bij hem kopen... Dat was dus duidelijk. Ondanks dat drugs hier overal verboden is stonden er 's avonds genoeg kerels op straat die je maar al te graag magic mushrooms wilden verkopen. Het eiland schijnt er bekend om te staan. Brave Hollanders die wij zijn, zijn wij zonder deze magic mushrooms naar de zonsondergang gaan kijken. Helaas was het bewolkt dus was het niet zo schitterend als verwacht, maar gewoon een drankje drinken met je voetjes in het zand en het langzaam donker zien worden is al super mooi.
Op dit eiland rijden geen auto's dus alles wordt met paard en wagen gedaan of op de fiets. Als echte Hollanders hebben wij dus ook weer een mooie fiets gehuurd om het eiland te verkennen. Dit was snel gedaan, want binnen 1.5 uur fiets je het hele eiland rond. Je merkt wel dat dit eiland echt op toerisme gebaseerd is, overal hotels, grote records en veel winkels en restaurantjes. Wij hebben vooral savonds op de Night Market gegeten. Hier stonden veel verschillende kraampjes waar je je eten kon halen. Als je iets van vlees of vis wilde werd het dan ook voor je neus klaar gemaakt (lees zwart en aangebakken gemaakt) op de barbecue. Ik hield het op het vleesloos eten wat ook allemaal super lekker was. Voor €1.30 had je een vol bord eten, wat je kon opeten aan een van de vele tafeltjes op de markt, erg gezellig.
Een dag hebben we lekker aan het zwembad gelegen waar je 50.000 ruphia moest betalen voor het zwembad, een bedje en een handdoek. Dus iets meer dan 3 euro voor een heerlijk dagje in het zwembad met uitzicht op de zee. Hierna weer naar de zonsopgang gaan kijken en na even in de rij te hebben gewacht, een foto gemaakt op een van de zeer bekende schommels in de zee. 's avonds zijn we naar de bioscoop op het strand gegaan. Iedereen zat op zitzakken op het strand met eens lekker drankje erbij en heerlijk het geluid van de zee op de achtergrond!
De volgende dag zijn we gaan snorkelen. Na wat extra navraag of er echt geen haaien zitten ging ik wel met een goed gevoel aan boord. Gelijk bij het eerste snorkel punt hebben we al 5 schildpadden gezien, heel gaaf! Als ze naar boven kwamen om adem te halen waren ze ook best dichtbij. Prachtige beesten, en als ik die zo langzaam ziet zwemmen en je dobbert daar in het water kwam ik zelf ook helemaal tot rust. Verder onwijs veel prachtige vissen gezien met de mooiste kleuren. Het leek wel of je in een aquarium zwom. Het koraal viel wat tegen, soms wel mooi geel of blauw maar het meeste was dood. Dit is al een aantal jaar doordat het water steeds warmer wordt werd er gezegd. Hoe dan ook, het snorkelen was een geweldige ervaring!
Zoals het hoort op dat eiland zijn we ook twee keer op stap geweest. Dit waren vooral ook barretjes aan het strand waar je dan weer met ie voetjes in het zand en een cocktail in de hand stond te dansen. Cocktails waren bij sommige tentjes en met happy hour ook maar 2.50. Super goedkoop wat opmerkelijk is gezien er heel veel taxi zit op alcohol. Sowieso zijn de prijzen hier heel vreemd, eten en drinken is hier heel goedkoop, maar een fles shampoo is dan weer even duur als een hoofdgerecht in een restaurant. Zonnebrand kost hier zelfs 10 euro. De locals zullen dat wel niet gebruiken aangezien ze vaak maar rond de 3 a 5 euro per dag verdienen! Op de gili's dacht ik dat ze het wel beter hadden maar de eigenaar van ons hotel vertelde dat hij 1.500.000 ruphia per maand verdiende, wat neer komt op 100 euro. Hier werkt hij 6 dagen in de week voor, dag en nacht want we konden hem altijd vragen voor hulp ongeacht de tijd. Hij werkten dan het liefst 4 volle weken achter elkaar zodat hij daarna 4 dagen vrij kon nemen om naar zijn familie op Lombok te gaan. Echt een totaal andere levensstandaard dan die wij kennen.
De vierde dag namen ik en Sabine afscheid van Williene die terug ging naar Nederland. Toen waren er nog maar 2 van de 4 "Bintang meisjes" over. Met de locale boot (voor 1 euro ipv 6 voor de fastboat) gingen we naar Lombok. Hier zitten we nu in een heel fijn hotel en hebben we gelijk een heerlijke Balinese massage genomen. Voor maar 6 euro voor een uur! Op Lombok liggen de prijzen weer wat lager dan op Bali en de Gili's aangezien het hier minder toeristisch is. Wel is dit eiland weer islamitisch dus om half 5 smorgens worden we weer gewekt door de meneer van de moskee! Senggigi, de plek waar we nu zitten, lijkt nog wel meer Hindoeïstisch want hier heb je nog wel tempels en in het hotel hebben ze ook hun eigen tempeltjes waar ze bloemen en wierook heen brengen. Hoe het op de rest van het eiland is gaan we binnenkort zien!

• 27 September 2016 - 10:55

Joke Mosselman:

Weer een prachtig verslag, het is dat ik niet zo lang van huis kan want anders...................

• 02 Oktober 2016 - 22:39

Oom Jan En Tante Janny:

Heel vroeger op de lagere school moesten we met aardrijkskunde leren: Sumatra, Java, Bali, Lombok, Soemba, ...... , en het eindigde met Timor. Hoe mooi die eilanden waren werd nooit verteld maar dat kunnen we nu in jouw verslagen lezen en op je foto's zien. Nog een hele fijne reis en groeten van ons.